TIEDOTE: Suomalainen elinikäisen oppimisen startup aikoo viedä parhaat suomalaiset luovuuden opit maailmalle – Osaajien haku on nyt auki!

Suomi on maailman onnellisin maa (World Happiness Report 2018). Suomesta maailmalle on lähetetty useita innovaatioita, menestyjiä ja ajattelijoita.

Yritykset ja ilmiöt, kuten Supercell, Rovio, Nokia, sauna, Kimi Räikkönen, monet kaikkien aikojen parhaista NHL-tähdistä, tekstiviesti ja monet muut koko maailmaa muuttaneet ja miljoonien rakastamat teot ja tekijät ovat lähtöisin Suomesta. Opetusjärjestelmämme on ollut maailman kärjessä jo useiden vuosien ajan. Monia kiehtoo, mikä on se jokin salainen erityispiirre, joka saa pienen kansamme menestymään niin monessa asiassa maailmanlaajuisesti. Nyt yksi suomalainen yritys aikoo kaivaa esiin tuon erityispiirteen ja viedä parhaat opit maailmalle.

Kesällä 2015 syntyi ajatus siitä, että moni maailman haasteista ja mahdollisuuksista voisi ratketa luovuuden avulla. Tuon ajatuksen pohjalta syntyi yritys, joka kunnianhimoisesti kertoi unelmansa olevan räjäyttää maailma luovuuteen. Seuraavaan kolmeen vuoteen pikakelauksella on mahtunut kolme julkaistua kirjaa, joissa jokaisessa pureudutaan omalta kantiltaan luovuuden erityispiirteisiin, co-working-keskuksia, työpajoja, tapahtumia, koulutuksia ja väsymätöntä luovuuden tutkimista. Kaikki teot ovat tähdänneet luovuuden myyttien lankakerän purkamiseen. Kuluneen syksyn aikana yrityksessä tultiin tulokseen, että nyt olisi aika lähteä viemään kaikki kerätyt opit maailmalle, kaikkien ihmisten saataville. Näin syntyi ajatus uudenlaisesta viihteellisen oppimisen vientiponnistuksesta.

Luova Laboratorio, Suomen rajojen ulkopuolella Creative Laboratory, on nyt julkaissut oppimisalustansa ja koulutussisältöjen ensimmäisen oman tuotoksen maailmalle. Visiona yrityksellä on luoda alusta ja yhteisö, jossa kuka tahansa voi ajasta ja paikasta riippumatta oppia uusia kykyjä, ajattelun taitoja ja lisätä osaamistaan luovuuteen liittyvissä seikoissa. Aiheita, jotka liittyvät luovuuteen tavalla tai toisella kuulostaa olevan melko laaja valikoima – aina valokuvauksesta urasuunnitteluun, luovasta ajattelusta innovaatioihin, hyvinvointiin ja johtamiseen. Yritys aikoo laajentaa koulutustarjontaansa nopeasti, tähdäten jo yli sataan julkaistuun kurssiin ennen kesää 2019.

“Maassamme on valtava määrä upeita tekijöitä, aina ihan ruohonjuuritason tekijöistä ja virkamiehistä kirkkaimmin loistaviin tähtiin. Haluamme löytää maamme kaikki parhaat tekijät eri osa-alueilta ja yhdessä heidän kanssaan paketoida osaamisen ja opit viihdyttäviksi kursseiksi, jotka voivat auttaa ihmisiä ympäri maailman tekemään enemmän asioita, jotka vievät koko maapalloa parempaan suuntaan.”, kertoo Luovan Laboratorion perustaja, Sami Mikkola.

Yrityksen visio viihteellisestä oppimisesta on omalla tavallaan uutta ja ainutlaatuista. Yrityksen aikomuksena on ajatella asioita toisin, kuin perinteiset verkkokurssituottajat. “Ihmisillä on jatkuvasti vähemmän aikaa käytettäväksi yksittäisiin tekoihin. Haluamme tuottaa nopeasti oivallettavia sisältöjä, jotka eivät ole raskaita opetussisältöjä, vaan auttavat oppijaa pitämään hauskaa ja viihtymään oppimisensa äärellä. Tutkimukset näyttävät laajasti sen, että oppiminen on tehokkainta, kun oppijalla on kivaa”, jatkaa Mikkola.

Maailmalla verkko-opetuksen markkinoilla käy kova kilpailu ja isoja tekijöitä on vallannut jalansijaa jo useita vuosia. On kuitenkin ennustettu markkinan kasvavan hurjaa vauhtia vielä vuosikausia, joten uudenlainen ja oman polkunsa valitseva suomalaisyritys voi hyvinkin tehdä maailmalla ison vaikutuksen. Maallamme on kansainvälisesti loistava maine ja osaaminen on monella osa-alueella maailman kärkiluokkaa. Mikäli maastamme onnistuu laaja osaamisen ja koulutuksen vienti maailmalle, tällaiset yritykset ja teot nostavat maamme kuvaa entisestään ja parantavat kansamme mahdollisuuksia onnistua jatkossa entistäkin paremmin.

Luova Laboratorio hakee parhaillaan kuumeisesti lahjakkaita tekijöitä opetussisällöille. Tekijät saavat suurimman osan kurssituloista itselleen, yrityksen tarkoituksena ei ole vain oma hyötyminen, vaan yhteisön ja tekijöiden menestymisen auttaminen. Tekijöitä ei kuitenkaan maassamme ole ihan helppo löytää – ehkä syy on siinä, miksi yritys ei tule luultavasti kovin pian tekemään kurssia small talkista: monet meistä ovat helposti melko ujoja ja nöyriä, sekä keskitymme “omaan peliimme” helpommin kuin osaamisestamme kertomiseen.

Monissa muissa kulttuureissa tekijät pitävät itsestään kovaa ääntä ja ovat jonon ensimmäisenä, kun on mahdollisuus olla esillä. Suomalainen mieluusti odottelee jonon perällä niin kauan, kunnes kuuluu kutsu: “Hei, sinä siellä, on sinun vuorosi.” Mikkola yrityksineen kuitenkin kannustaa kaikkia nyt lähestymään heitä rohkeasti ajatuksillaan ja osaamisellaan: “Haluamme antaa maamme tekijöille nyt mahdollisuuden laajentaa omaa kenttäänsä, menestyä entistä paremmin ja auttaa maailmaa menestymään. Meillä ei globaalisti ajateltuna ole enää mahdollista odotella muutosta kovin kauaa, vaan rohkeiden ja osaavien ajattelijoiden sekä tekijöiden on opetettava muita, kuinka elää kestävämmin luontomme ja luonteidemme hyväksi.”

Rohkea hanke vaatii vielä paljon työtä lyödäkseen maailmalla läpi, mutta tekijöiden usko on kova. Tavoitteena heillä on sanojensa mukaan jo tulevan vuoden aikana kolkutella suurimpien kilpailijoidensa ovia, kertoakseen, että suomalainen osaaminen täällä vain on menossa nyt ohi.

Mitä kaikkea Suomi on tuottanut maailmalle, TOP10:

1. Kansainvälisesti monien julkisuuden henkilöidenkin rakastama ja kehuma älysormus Oura Ring
  2. Peli- ja viihdejätti, vihaisia lintuja lennättävästä Angry Birdsista tuttu Rovio
  3. Mobiilipelimahti Supercell, joka on tuottanut maailmalle muun muassa Clash of Clansin, Hey Day!:n ja Clash Royalen
  4. Nokian menestyksen vuodet ja matkapuhelinmarkkinoiden ensimmäinen valtias
  5. Pitkä linja NHL:n parhaita pelaajia, kuten Teemu Selänne, Jari Kurri, Pekka Rinne, Patrik Laine ja lukemattomat muut
  6. Internetin tietokantamalli, MySQL, jota käyttää muun muassa Facebook, Twitter ja Youtube, on suomalaisen Michael “Monty” Wideniuksen ja ruotsalaisen David Axmarkin yhdessä kehittämä
  7. Tekstiviestin kehitti suomalainen Matti Makkonen, ja ensimmäiset tekstiviestit lähetettiin liikkeelle Suomessa
  8. Vuoden 2016 taloustieteen Nobelin palkinnon voittanut Bengt Holmström
  9. Vuoden 2008 Nobelin rauhanpalkinto myönnettiin Presidentti Martti Ahtisaarelle
  10. Maailman johtava start-up-tapahtuma Slush tavoittaa vuosittain yli 40 000 ihmistä ympäri maailman